Bespaar tonnen weggegooid geld met een second opinion tegen een spotprijsje.
Er wordt wat ‘afgeconsultant’ in Nederland. Elke dag weer stappen er horden mannen in een slecht zittend pak in hun veel te dure lease-auto, de file in. Een Power Point onder de arm (of twee), om de andere helft van werkend Nederland te vertellen wat ze zouden moeten doen.
We houden elkaar flink bezig met dat oeverloze urengeschrijf. Met die moddervette lunches. Met die stapels onnodig uitgeprinte rapporten met een ringbandje en een kleurrijk logo erop. Of met die eindeloze stroom mails die uiteindelijk maar één doel heeft: zo lang mogelijk aan boord blijven om rekeningen te kunnen sturen.
Al die consultants, coaches, Change Managers, bedrijvendoktoren, goeroe’s, trendwatchers, innovators, behavioural designers, business developers, Design Thinkers en Chief Inspiration Officers (ze bestaan echt, mensen die zich zo noemen), braken de hele dag door adviezen uit.
En het gekke is: vaak nemen we het allemaal nog lukraak aan ook.
Zomaar.
Gewoon, omdat zij het zeggen.
Ik kom dagelijks de raarste dingen tegen. Gemeentebesturen die miljoenen gemeenschapsgeld pompen in ten dode opgeschreven businessplannen, prefered supplierslijsten samengesteld door mensen die het woord supplier niet eens kunnen schrijven of ondernemers die het laatste zuurverdiende familiekapitaal pompen in het magnum opus van een middelmatige architect die vlak voor z’n pensioen nog hoopt door te breken.
Echt.
Serieus.
Gezond verstand is vaak ver te zoeken.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat veel bedrijven de adviezen die bureaus en consultancy’s geven, zomaar klakkeloos aannemen. Dat begon in de reclame: wie zegt dat campagne A bedacht door bureau B goed is? Of het beste is? Natuurlijk: bureau B zelf. Dat snap ik. Want die gaan ook nog eens 600K verdienen aan de uitvoering van die campagne. Waarvan het maar afwachten is, of-ie gaat renderen. Maar: wat voor de reclamewereld geldt, geldt natuurlijk voor veel meer aan consultancy gerelateerde branches.
Wat ik me vaak afvroeg, is waarom er bij trajecten waarbij toch al gauw tonnen of miljoenen gemoeid zijn (een reclamecampagne, een productontwikkeling, een lancering, een inkrimping, een fusie, een reorganisatie of gewoon: een verbouwinkje) altijd maar afgegaan wordt op één mening.
Waarom er niet wat kritischer wordt nagedacht.
En opeens wist ik waarom: er bestaat geen club waar je aanklopt voor een second opinion. Tot nu toe, dan.
Met Devils Advocate ga ik daar een tool voor bieden. De eerste in Nederland, waarschijnlijk zelfs wereldwijd. Devils Advocate is een service waarbij ik adviezen van anderen (consultants, architecten, reclamebureaus, coaches, etc) kritisch onder de loep neem, in opdracht van de opdrachtgever die oorspronkelijk om dat advies vroeg.
The Devils Advocate heeft een constante honger naar adviezen van anderen. En gaat vervolgens op zoek naar de gaten, de hiaten, de niet gestaafde beweringen, de gemiste creatieve kansen, de te perfect uitkomende aannamen, de slordige berekeningen, de politieke context, de ontbrekende scenarios, het wérkelijke verhaal achter de mooie plaatjes.
En eerlijk is eerlijk: als ik het helemaal eens ben met het advies, dan zeg ik het ook. Maar: je kunt het nog maar eens door een andere bril hebben laten bekijken. Van ‘een’ ander gehoord hebben.
Voor de zekerheid.
The Devils Advocate bied ik aan in 3 gradaties van bewerkelijkheid, bijbehorende tijd en oplopende deliverables: Pakket 6, Pakket 66 en Pakket 666.